Headingbild

20 april 2014

Marineland i Påsk

Påskhelgen är snart över, förutom att ha målat påskägg och ätit påskgodis så åkte vi till Marineland igår. Vi har tänkt att åka dit ett tag och äntligen blev det av. Överraskande nog tog det oss bara 7 minuter med bil, nära och bra. 39 euro kostade inträdet för en person. Vi gick på Sjölejon show och Delfin show. När jag var liten ville jag jobba som Delfinskötare, det ser så rogivande ut och Delfiner är ju helt fantastiska djur, jag blir ju helt kär när jag tittar på dem. Jag fick ett intryck av att djuren hade det väldigt bra där på Marineland, att dom trivdes som "fisken i vattnet".

17 april 2014

Marrakech

Den mest påfrestande men coolaste stad jag besökt. När vi landat på flygplatsen och hittat en taxi att sätta oss i så förstod vi redan då att resan kommer bli en upplevelse. 100 Dirham ville dom ha (ca 90 kr) taxibilen var sliten som satan, inga säkerhetsbälten och taxichauffören visste inte alls vart vi skulle trots att vi visade på kartan i telefonen, han fick ta hjälp av ngn snubbe på vägen som ringde Riad Aubrac som var vår slutdestination.Det slutade med att vi fick skjuts till torget Djemaa el Fna och därifrån irrade vi runt själva. Det var helt omöjligt att hitta trots gps i telefonen, men pojkarna i Medinan är inte sena med att visa vägen för en slant.

Riaden var mysig och fräschare än jag förväntat mig, på terassen kunde man se över stadens alla hustak, stjärnorna lös klart på himlen om natten och stadens myller och böneutropen susade i våra öron. Vi insåg att vi kommit till "tusen och en natt" staden i all bemärkelse.

Efter en god natts sömn, så serverades vi en mumsig frukost på terassen (ialf i min smak) mycket kolhydrater i form av bröd, kakor, pannkakor. Färsk juice och kaffe, samt nyplockade mandariner. (tyvärr så minskades frukostens innehåll för var morgon som gick)

Vi bokade en Dromedartur då Johan aldrig ridit Camel/Dromedar förut. Tillsammans med en Belgisk familj kämpade vi på i den 45 tradiga hettan. Solsting var nästan ett faktum.

Eftersom vi bodde mitt i Medinan så spenderade vi en heldel tid där. Medinan får mig direkt att tänka på Alladin filmen som jag såg när jag var liten. Här är det färger och dofter av alla de slag, ormtjusare och gycklare samsas med apelsinjuice stånden på torget Djemaa el Fna (4 Dirhams för ett glas, supergott). Vackra tyger och keramikgods, läderväskor och kryddor osv. Mycket är vackert i Soukerna. Hade vi rest med mer än handbagage, större reskassa och stött på mer lättsamma färsäljare så hade vi nog shoppat en hel del. Tyvärr så skrämmer försäljarna iväg en då man knappt kan titta eller gå förbi innan dom är där och argumenterar.

Rent generellt och det sämsta med resan var absolut människorna. Tyvärr. Alla som pratar med en har en baktanke, antingen att dom vill sälja, lura iväg en, eller ha pengar. En kille utanför vår Riad skrek "duchbag" efter oss flera gånger utan anledning och en kvinna höll fast min arm trots att jag försökte slita mig ur hennes grepp, för att hon ville måla en hennatatuering utan att jag ville. Upplevelsen blir otrevlig. Efter en timme i Medinan är man helt slut. Johans tålamod har varit lättsammare men sista dagen var droppen för honom också. När 99% av alla är otrevliga eller ohyfsade mot en så är det svårt att lita på folk, vilket kändes orättvist mot de enstaka som var snälla. En man (som tyvärr också hade en baktanke) sa till mig att jag såg rädd ut och att "there are nice marockan people to". Man vill ju inte ha taggarna utåt men det är svårt och det känns inte alls kul.

Ena dagen tog vi en taxi till Nikkibeach, en lyxrestaurang med tillhörande poolområde. Detta var nästan ett nödvändigt ont för att palla med resan. Jag köpte den billigaste drinken som kostade strax över 200 kr och Johan köpte ytterligare en lunch (godaste på hela resan enl mig). Lunchen i Marrakech består förövrigt oftast av en Tagine (kött i lerkruka med kryddor) Vilket vi inte alltid blev så mätta av. Mat och dryck är ganska prisvärt i Marocko. Färska juicer finns överallt, alkohol är dock bannlyst här och säljs endast på större och finare hotell.

Vi besökte också Hamam ISIS där vi kunde gå som par. De flesta ställena har åtskild kvinnor och män eftersom detta är ett muslimskt land. Marockanerna gör detta 2 ggr i veckan. Vi blev skrubbade och tvättade med "svart" tvål som är speciell här i Marocko. kvinnorna kastade hinkar med vatten på oss och därefter blev vi insmorda med lera när vi låg där på britsen i det varma "bastun". När vi har rena och fräsha fick vi sedan en underbart härlig massage med arganolja. Arganoljan kommer från Marocko och finns nu förtiden i de flesta skandinaviska hud och hårvårds salonger. Oljan utvinns av berberfolket av en nöt.

Sista dagen på resan blev vi iväg lurade till en "Berber market" där dom tillverkade läder. (Personer samarbetar i grupp och den ena snubben efter den andra "lurade" oss) och eftersom det är omöjligt att hitta någonstans så följde vi med. Vi fick iallfall se hur lädertillverkning fungerade och hamnade sen i en läderbutik där vi serverades myntaté. Såklart var vi "tvungna" att köpa, men vår avsikt var inte att göra det då reskassan inprincip var slut. Tillslut gick vi därifrån med en läderbag som Johan gett 700 Dirams för. Priset började på 1600 Dirams men eftersom vi inte tänkte köpa ngt så stod Johan fast vid 700. Tillslut så gick försäljaren med på det och vi hade en väska i vår ägo. Fin var den i alla fall och i Sverige skulle den säkert kosta över 3000 kr. Snäll som Johan är så fick jag den i förskottspresent till min födelsedag. När vi gick ut så ville såklart snubben som visat oss in i butiken ha några hundra Dirams för besväret, vilket vi inte kunde ge då vi bara hade 20 Dirams kvar. På vägen tillbaka blev vi lurade några gånger till. "hit åt ska ni" när vi kommit dit och gett ngn slant så kom nästa kille till oss "nej, inte hit. Dit ska ni".... Den killen blev gripen av en civilpolis. En vänlig och inprincip den enda kvinnan vi tilltalat visade i smyg åt vilken riktning vi skulle gå, som om hon inte riktigt hade tillåtelse att visa oss vägen. Hon var den första person som inte förväntat sig några pengar, men som jag mer än gärna hade gett ett par hundra Dirhams till om jag hade haft. Den kvinnan var den vänligaste på hela resan.

Marocko och Marrakech är verkligen en helt annan värld. Jag är glad att jag har varit här men tveksam på om jag någonsin vill tillbaka. Om jag reser tillbaka skulle jag nog bo lite utanför på ngt finare hotell och åka på dagsutflykt till Medinan. Jag kan inte rekommendera vem som helst att åka hit. Man bör vara förberedd på vad som väntar en. Det är inte ofta man kommer hem med glädje för att äntligen få "semester från semestern"